Forum Latanie i Podróże

Tematyka: tanie latanie, tanie linie lotnicze,
przeloty z i do Polski, życie i podróże po świecie.


    Wyszukaj najtańszy bilet lotniczy !

Lataj z głową


  RSS FAQFAQ SzukajSzukaj RejestracjaRejestracja ProfilProfil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości ZalogujZaloguj 

Lataj z głową
Idź do strony 1, 2  Następny
 
       Forum Latanie i Podróże -> Linie lotnicze
Autor Wiadomość
piotrek
Administrator


Dołączył: 16 Lut 2006
Posty: 12
2007-03-23, 15:15     Lataj z głową


Przydatny artykuł, dla tych którzy w szczególności po raz pierwszy mają lecieć samolotem.

Jak uniknąć niemiłych przygód na lotnisku? A jeśli już się przytrafią: jak sobie radzić, gdzie się skarżyć i jak zdobyć odszkodowanie? Przeczytaj, wytnij i zabierz w podróż nasz miniporadnik

W sklepie bezcłowym w Bangkoku kupiłem wino. Podczas przesiadki w Wiedniu powiedziano mi, że wszystkie płyny kupione poza granicami Unii Europejskiej, nawet te zaplombowane, wolno przewozić jedynie w bagażu rejestrowanym. Ponieważ miałem dużo czasu, wyszedłem ze strefy tranzytowej, zapakowałem butelkę do małej torby i nadałem na bagaż (gratis). Pech chciał, że podczas powtórnej odprawy paszportowej utknąłem w gigantycznej kolejce. Choć nie ogłoszono mojego nazwiska, wiedziałem, że zrobiło się późno - zacząłem się przepychać. Niestety, spóźniłem się - minutę! - i zamknięto mi bramkę przed nosem. Od obsługi usłyszałem, że żaden przewoźnik nie ma obowiązku wyczytywać nazwisk brakujących pasażerów ani tym bardziej wyłuskiwać ich z kolejki. Szczęśliwie dzięki uprzejmości linii lotniczych wróciłem do Warszawy kolejnym rejsem (zmieniono mi rezerwację bez dopłat). Gdyby jednak nie było wolnych miejsc, musiałbym kupić nowy bilet - lot przepadł z mojej winy, nie dostałbym też żadnego odszkodowania.

Mam nauczkę. Teraz rozumiem, dlaczego warto znać przepisy, choćby te najważniejsze. O nich poniżej.

Bagaż i odprawa po nowemu

Od 6 listopada 2006 r. obowiązują w Unii Europejskiej (a także Norwegii, Szwajcarii i Islandii) nowe przepisy dotyczące bagażu podręcznego. Na pokład możemy zabrać tylko płyny w opakowaniu do 100 mililitrów umieszczone w jednej otwieranej, przezroczystej torbie z plastiku o pojemności do 1 litra (woreczki są rozdawane na lotniskach). Rozporządzenie dotyczy: wody, napojów, perfum, żeli do włosów czy kąpieli, kosmetyków w płynnej formie (błyszczyk, podkład, tusz do rzęs), kremów, past do zębów, odżywek, oliwek i aerozoli. Nie ma natomiast ograniczeń w przewożeniu lekarstw oraz pokarmów dietetycznych i dla dzieci, ale podróżny może zostać poproszony o dowód, że są mu one niezbędne podczas lotu. Alkohol lub perfumy kupione w sklepie bezcłowym przewieziemy w bagażu podręcznym tylko w zabezpieczonej przez personel sklepu plastikowej torbie. Podczas przesiadki w Europie skonfiskowane zostaną jednak wszystkie tego typu zakupy, także bezcłowe, nabyte poza granicami Unii.

Nie zmieniły się przepisy zakazujące przewozu broni, materiałów łatwopalnych i innych niebezpiecznych przedmiotów.

Odprawa paszportowa zwykle zaczyna się dwie godziny przed odlotem i trwa półtorej godziny. Jednak ze względu na wzmożone kontrole należy przybyć na lotnisko możliwie wcześnie (przewoźnicy nie odpowiadają za spóźnienia pasażerów wynikłe np. z powodu długich kolejek do odpraw). Do samolotu można wnieść jeden bagaż podręczny od 5 do 10 kg oraz przenośny komputer, płaszcz, parasol czy aparat fotograficzny. Podczas prześwietlania wszystkie urządzenia elektroniczne należy wyjąć z opakowań, wyłożyć osobno, otworzyć komputer, a także zdjąć wierzchnie okrycia.

Dzieci i kobiety w ciąży

Tanimi liniami dzieci do lat 2 podróżują według stałej stawki ryczałtowej (40-50 zł, nie płaci się podatku ani opłaty manipulacyjnej). Jeden dorosły (co najmniej 16 lat) może przewozić tylko jedno małe dziecko i musi trzymać je na kolanach. Niemowlętom nie przysługuje transport bagażu z wyjątkiem wózka (bezpłatnie). Dzieci od 2 do 14 lat muszą zajmować własne siedzenie, mieć normalny bilet i podróżować pod opieką osoby dorosłej. Opiekun musi mieć wspólną rezerwację z dzieckiem (lub wydaną na to samo nazwisko). Dzieci między 14. a 16. rokiem życia podróżujące samodzielnie mogą być proszone o wykupienie dodatkowego ubezpieczenia i/lub pisemną zgodę opiekuna na odbycie lotu.

Tradycyjni przewoźnicy zezwalają na samodzielne podróżowanie tym, które ukończyły 5 lat, pod warunkiem wcześniejszego zgłoszenia (młodsze muszą być z opiekunem; niemowlęta płacą zwykle 10 proc. ceny biletu i podróżują na kolanach dorosłych). Personel pokładowy zajmie się nimi i przygotuje specjalny posiłek. Dla dzieci do 11. roku życia opieka jest obowiązkowa i odpłatna, natomiast bilet powinien być znacznie tańszy niż dla dorosłego.

Kobiety mogą podróżować samolotem do 32. lub 36. tygodnia ciąży, ale powyżej 28. tygodnia powinny mieć odpowiednie zaświadczenie lekarskie. Na pokład często nie przyjmuje się matek z niemowlętami w pierwszym tygodniu po narodzinach.

W większości samolotów dostępne są dziecięce pasy bezpieczeństwa i stanowiska do przewijania niemowląt.

Prawa pasażera

• Zgodnie z konwencją montrealską (reguluje zasady międzynarodowego transportu lotniczego) przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe na skutek zniszczenia, zaginięcia lub uszkodzenia bagażu do wysokości ok. 1200 euro na osobę. Jeśli bagaż zagubiła inna linia niż ta, gdzie kupiliśmy bilet, możemy wybrać, od kogo chcemy uzyskać odszkodowanie. Mamy siedem dni na zgłoszenie braków w bagażu bądź jego uszkodzenia i 21 w przypadku zaginięcia. Najlepiej jednak bezzwłocznie zgłosić się w punkcie zaginionego bagażu (baggage reclaim) - w przeciwnym razie zagubienie trzeba udokumentować, a to znacznie komplikuje procedurę. Żądajmy pisemnego potwierdzenia zgłoszenia z numerem sprawy. Możemy domagać się też gotówki na zakupy zastępcze (bielizna, kosmetyki, a nawet garnitur, jeśli mamy w planach oficjalne spotkania). Obsługa ma obowiązek poinformować nas o dalszych krokach przy załatwianiu reklamacji. Opóźniony bagaż zostanie bezpłatnie dostarczony pod lokalny adres pasażera. Uwaga! - linie lotnicze nie biorą odpowiedzialności za cenne przedmioty (np. kamera, laptop, dokumenty, biżuteria), łatwo psujące się (jedzenie) czy źle zapakowane.

• W przypadku kilkugodzinnego opóźnienia samolotu przewoźnik musi zapewnić nam bezpłatne napoje, posiłek, dwie rozmowy telefoniczne, możliwość wysłania dwóch faksów i dwóch maili. Gdy odlot opóźni się do nocy, mamy też prawo do bezpłatnego zakwaterowania i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem. Wysokość odszkodowania zależy od długości rejsu i wynosi od 250 do 600 euro, ale przysługuje ono tylko wtedy, gdy opóźnienie wynika z winy przewoźnika, a nie np. z powodu złej pogody.

• Jeżeli lot zostanie odwołany, przewoźnik ma obowiązek poinformować o innych możliwościach podróży w wybranym kierunku. Przysługują nam te same prawa co w przypadku opóźnienia, a także zwrot ceny biletu i bezpłatny powrót do portu, z którego rozpoczynaliśmy podróż, pierwszym możliwym połączeniem. Odszkodowanie dostaniemy w przypadku, gdy nie poinformowano nas odpowiednio wcześnie o odwołaniu rejsu i nie zaproponowano podobnego połączenia.

• Może się zdarzyć, że zabraknie dla nas miejsca w samolocie (linie lotnicze sprzedają często za dużo biletów, tzw. overbooking). Wówczas przewoźnik musi poszukać ochotników, którzy zgodzą się zrezygnować z lotu, i zapewnić im wybór między innym rejsem a zwrotem pieniędzy za bilet. Jeśli był to kolejny etap naszego połączenia, mamy nawet prawo do bezpłatnego powrotu do pierwszego portu. Przewoźnik może też zaoferować ochotnikom dodatkowe korzyści - np. ekstra bilet czy pieniądze. Jeśli nie skusi nas ta oferta, a ochotników zgłosi się zbyt mało, możemy nie polecieć (przysługują nam wtedy takie same prawa jak w przypadku opóźnienia samolotu).

Jak się skarżyć

Przepisy, o których mowa w tekście, dotyczą wszystkich linii lotniczych - także tanich i czarterów - o ile lot rozpoczyna się w Unii Europejskiej lub tu kończy (ale w tym ostatnim przypadku, tylko jeśli jest obsługiwany przez unijnego przewoźnika). Warunkiem wyegzekwowania odszkodowania jest punktualne stawienie się do odprawy biletowo-bagażowej.

Po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika można udać się do sądu. Skargi przyjmuje też Europejskie Centrum Konsumenckie (http://www.konsument.gov.pl ) oraz Komisja Ochrony Praw Pasażerów (KOPP) działająca przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (http://www.ulc.gov.pl ). W zeszłym roku ta ostatnia instytucja rozpatrzyła ponad tysiąc zażaleń dotyczących odwołania lub znacznego opóźnienia lotu oraz odmowy przyjęcia pasażera na pokład - połowę uznała za zasadną, część linii lotniczych ukarała grzywnami. W razie przyznania racji pasażerowi KOPP określa wielkość i termin wypłaty odszkodowania. Do skargi (formularz na stronie internetowej) należy dołączyć kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika, odpowiedzi na nią oraz potwierdzenia rezerwacji na dany lot. Prawo do odszkodowania wygasa po dwóch latach od dnia przylotu do portu docelowego.

Źródło: Krzysztof Jarymowicz, gazeta.pl


liza
Gość




2007-06-07, 16:54    


Planuje podróż samolotem do Dublina, jednak nigdy wczesniej nie miałam okazji podróżować w ten sposób. Czy moglibyście udzielic mi paru wskazówek?

adams
Gość




2007-06-16, 16:46     loty do dublina


najlepiej kup bilet w aerlingusie bedzie troszke drozszy niz w rayanair ale nie ma z nimi numerow I MAJA BARDZO DOBRY SERWIS

gruszka



Dołączył: 11 Gru 2007
Posty: 2
2007-12-11, 15:30    


fajny poradnik:)

tysia



Dołączył: 27 Paź 2011
Posty: 6
2011-10-27, 13:03    


świetny artykuł! widać alkohol najlepiej wypić na miejscu... ;P

emigrant



Dołączył: 02 Lis 2012
Posty: 2
2012-11-02, 16:03    


Ciekawa informacje na temat bagazu podrecznego,dla mnie rewelacja,chetnie bym zakupil cos takiego. Taka prosta rzecz a Ryanair oczy zrobil

mirex



Dołączył: 27 Lut 2013
Posty: 12
2013-02-27, 13:00    


U mnie jest tak że jak nie wypije 100 ml wódeczki przed lotem to nie wsiądę do samolotu.

blue



Dołączył: 09 Kwi 2013
Posty: 40
2013-06-03, 14:08    


Bardzo przydatny artykuł. Ciekawe informacje dla latających można również znaleźć na loty do gruzji

corallisia



Dołączył: 09 Sty 2014
Posty: 4
2014-01-09, 08:28    


Świetne porady, przydadzą się na pewno! :)

komaxx



Dołączył: 22 Maj 2014
Posty: 39
2015-09-29, 08:36    


Bardzo dobra opieka medyczną głownie w celach turystycznych jest na na bardzo wysokim poziomie. Wiadomo jak to czasami jest w podróży z dzieciakami!
Różnie bywa i wiem to z własnego doświadczenia!


   
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach




Forum lotnicze powered by phpBB
Mapy strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Copyright © 2004 - 2009 latanie-tanie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.